Transformacja energetyczna to proces, który systemowo dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, firm i osób fizycznych. Jednym z jej następstw jest rozwój elektromobilności, który zdecydowanie przyspieszył. W Norwegii już prawie nikt nie kupuje samochodów spalinowych, w Niemczech ponad połowa nowo rejestrowanych aut jest elektryczna, a po polskich drogach jeździ już ponad 40 tys. Samochodów z napędem elektrycznym. Jak w tej rzeczywistości poradzą sobie salony samochodów, których koszty związane z zakupem energii elektrycznej będą rosnąć? Czy magazyny energii przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce?
Polska elektromobilność w liczbach
W styczniu tego roku Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikowali raport statystyczny nazwany „Licznikiem elektromobilności”. W dokładny i rzetelny sposób podsumowuje rozwój elektromobilności w Polsce. Cieszy fakt, że liczba EV w 2021 roku wzrosła o 120% w porównaniu do roku 2020, co finalnie daje – wspomnianą już wcześniej – liczbę 40 tys. samochodów. Wynik napawa optymizmem, jednak z drugiej strony, kiedy spojrzymy na liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania sytuacja już nie wygląda tak dobrze.
Licznik podaje, że na koniec stycznia 2022 roku liczba ładowarek to 1992, a jedynie 600 z nich to ładowarki DC, czyli tzw. szybkie. Pozostałe to stacje ładowania AC o mocy maksymalnej 22 kW lub niższej. W ciągu ostatniego roku przybyło ok. 600 ładowarek, co stanowi ok. 50% wzrost. Porównując to do 100% wzrostu liczby EV widzimy znaczne dysproporcje we wzroście liczby pojazdów i infrastruktury, bez której nie mogą funkcjonować. Dane pokazują, że na jedną stację ładowania przypada aż 20 samochodów.
Problemy infrastruktury i ich rozwiązanie
Polski rządz zakłada, że w 2035 roku salony samochodowe w Polsce przestaną sprzedawać samochody spalinowe, a zastąpią je ekologicznymi elektrykami. Jednak, żeby się to udało i społeczeństwo chciało zamieniać spalinowe samochody na elektryczne potrzebna jest rozbudowana infrastruktura stacji ładowania.
Obecne przepisy budowlane starają się zachęcić przedsiębiorców do budowy szybkich ładowarek. Niestety inwestorzy często napotykają problemy związane z infrastrukturą przesyłową, która uniemożliwia instalację szybkich ładowarek. Takimi ograniczeniami są m.in.:
Rozwiązaniem ograniczeń technicznych jest budowanie stacji ładowania zasilanych przez magazyn energii. Taki duet rozwiązuje powyższe problemy nie tylko dla stacji samych w sobie, ale również dla firm, zakładów produkcyjnych, centrów logistycznych czy nowoczesnych, niskoemisyjnych osiedli mieszkaniowych.
Przykładowe rozwiązanie
Podstawowym rozwiązaniem dla salonu samochodowego jest magazyn energii o mocy 150 kW i pojemności 230 kWh. Jest on w stanie zapewnić stałe i stabilne źródło zasilania dla ładowarki o mocy 150kW niezależnie od przerw w dostawach energii z sieci zakładu energetycznego czy zapadów napięcia. Magazyn o takich parametrach jest w stanie jednorazowo naładować:
Najefektywniejszy i najszybszy sposób ładowania samochodu to elektrycznego to uzupełnianie baterii w zakresie 10%-80% poziomu naładowania. Dzieje się tak, ponieważ w tym zakresie BMS (Battery Management System) baterii samochodu dopuszcza ładowanie maksymalną mocą. Od poziomu naładowania 80% moc i natężenie prądu ładowania maleje, ponieważ bateria się balansuje. Czas naładowania ostatnich 20% pojemności baterii znacznie wzrasta, co przekłada się na wyższe koszty. Jest to najtańsza i najszybsza forma ładowania elektryków.
Budowanie relacji z klientem
Podstawowym wyposażeniem salonów samochodowych stają się szybkie ładowarki. Dla salonów, są one nie tylko jednym z elementró infrastrultury obiektu, ale również elementem służącym do budowy długoterminowej relacji z klientem. Magazyn energii w salonie samochodowym powoduje, że niezależnie od warunków sprzedawca może szybko naładować samochód i udostępnić go klientowi do testów.
Z drugiej strony salony samochodowe mogą wykonywać usługę ładowania odpłatnie albo w ramach opieki posprzedażowej samochodu. Zwiększając liczbę wizyt klienta w salonie przez regularne ładowanie samochodu, sprzedawcy mogą budować dłuższą i lepszą relację. Z kolei to będzie się przekładało an dużo większą szansę, iż klient następny samochód postanowi kupić w tym samym salonie.
Korzyści finansowe
Magazyn energii Elmech-ASE przede wszystkim przyniesie salonowi znaczne korzyści ekonomiczne przez obniżenie kosztu zakupu energii elektrycznej. Inteligentne zarządzenie energią pozwoli na jej zakup w niższej cenie w nocy, a wykorzystanie w okresie szczytów taryfowych, kiedy jest droższa. W ten sposób magazyn energii zmniejsza koszt ładowania samochodu z 50 do 5 zł.
Urządzenia pracujące w części serwisowej czy blacharni powodują występowanie wyższych harmonicznych w sieci wewnętrznej salonu, które wpływają na zwiększony pobór energii czynnej i wyższe rachunki. Moduł Zarządzania Energią Xinus, niweluje zakłócenia czego skutkiem jest zmniejszenie poboru energii czynnej nawet o 10%. Kolejnymi urządzeniami odbiorczymi, które generują koszty są m.in.: oświetlenia LED, systemy wentylacji, systemy bezpieczeństwa. Te z kolei pobierają energię bierną, która staje się dodatkowym - niepotrzebnym - kosztem. Xinus eliminuje pobór energii biernej, co przekłada się na brak dodatkowych opłat.
Magazyn energii strażnikiem mocy i portfela
Częstym problemem uniemożliwiającym instalację szybkich ładowarek w salonach samochodowych jest ograniczona lub zbyt niska moc przyłączeniowa obiektu i brak możliwości jej zwiększenia. Wtedy korzystanie z ładowarek wiąże się z regularnym przekraczaniem maksymalnej mocy poboru energii, co kończy się nakładaniem dodatkowych opłat na odbiorcę. W takiej sytuacji będą one regularne i zapewne wysokie przez wysoką częstotliwość występowania. Magazyn energii pełni rolę „strażnika mocy”, czyli pilnuje, żeby pobór mocy z sieci zakładu energetycznego nie był wyższy niż dozwolony eliminując dodatkowe koszty. W tej sytuacji salon zyskuje podwójnie, ponieważ rozwiązuje problem niskiej mocy przyłączeniowej i dodatkowych kosztów związanych z korzystania ze stacji ładowania.
Go green!
Salony samochodowe są idealnymi obiektami, w których funkcjonalność magazynów energii Elmech-ASE będzie wykorzystywana w 100%. Dodatkowo, jeśli salon zdecyduje się na zamontowanie systemu magazyn energii z fotowoltaiką to ceny zakupu energii będą jeszcze niższe, a salon zdecydowanie zwiększy swoją niezależność energetyczną od sieci energetycznej. Stosowanie takich rozwiązań zdecydowanie przyczyni się do redukcji śladu węglowego i emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Przecież o to chodzi w elektromobilności!
Ekorozwiązanie - magazyn energii z fotowoltaiką
Kiedy na rynku pojawiła się koncepcja magazynów energii, ich głównym zadaniem miało być gromadzenie nadwyżek produkcji instalacji fotowoltaicznych w gospodarstwach domowych. Z kolei w całej transformacji energetycznej magazyny energii ma za zadanie zwiększać udział zielonej energii w miksie energetycznym domów i firm.
Elektromobilność sama w sobie jest eko, ale jej sceptycy zawsze podnoszą argument wykorzystania węgla i paliw kopalnych do produkcji energii, która jest wysokoemisyjna. Twierdząc, że elektryfikacja transportu to pozorne działanie na rzecz ochrony środowiska. Magazyny energii pomagają w zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w zasilaniu samochodów elektrycznych.
Zakety produkcji energii z OZE:
Pomimo tego, OZE ma swoje wady. W zasadzie jedną, czyli brak stabilności produkcji. Ilość wytworzonej energii jest zależna od czynników pogodowych, co znaczy, że nie jest codziennie tak sama. W słoneczne lub wietrzne - w zależności od instalacji - produkcja energii może znacznie przewyższać chwilowe zapotrzebowanie obiektu. W takiej sytuacji nadwyżki energii są sprzedawane do sieci zakładu energetycznego, a następnie odkupywane - niestety po znacznie wyższej cenie, nawet dwukrotnie. Magazyn energii pomaga w 100% wykorzystać energię w miejscu jej produkcji.
Zastosowanie magazynu energii z fotowoltaiką to duży zysk ekonomiczny i krok w stronę ochrony środowiska naturalnego. Darmowa energia elektryczna, redukcja emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i zmniejszenie śladu węglowego to kluczowe zalety tego połączenia. Magazyny energii z fotowoltaiką czy turbinami wiatrowymi będą wspierać rozwój elektromobilności, a także stanowić źródło czystej energii dla wielu samochodów elektrycznych.