W globalnej strategii rozwoju elektromobilności można zauważyć znaczącą rolę magazynów energii, jako elementu, który ułatwia rozwój elektryfikacji transportu. Bez rozbudowanej infrastruktury energetycznej i stabilnych źródeł zasilania nie będziemy w stanie zapewnić wystarczającej ilości energii o odpowiednio wysokiej mocy, by móc ładować miliony pojazdów elektrycznych. Jakie problemy rozwiązują magazyny energii i jaką rolę pełnią w rozwoju elektromobilności?
Go Green!
Smog, mniejsza emisja gazów cieplarnianych i zmniejszenie poziomu hałasu to największe determinanty rozwoju elektromobilności na rynku globalnym. Transformacja transportowa będzie miała szczególnie znaczący wymiar w Polsce. W rankingach jakości powietrza w europejskich miastach powyżej 50 tys. mieszkańców najniższe pozycje zajmują polskie miasta. Ranking zamyka Nowy Sącz, a niewiele wyżej plasują się Zgierz, Piotrków Trybunalski, Żory czy Kraków.[1]
Poprawa jakości powietrza będzie miała kluczowe znaczenie dla życia i zdrowia Polaków, a koniecznym do tego krokiem jest elektryfikacja transportu zbiorowego i prywatnego. Co cieszy, popularnie określane „elektrykami” samochody zyskują coraz szersze grono sympatyków, a ich liczba na polskich drogach systematycznie wzrasta.
Magazyny energii w elektromobilności
Rosnąca liczba szybkich ładowarek DC powoduje dużo większe zapotrzebowanie na pobór mocy z sieci zakładu energetycznego. Taka sytuacja staje się problemem dla wielu firm, które są zlokalizowane z wysoko zurbanizowanym terenie, a instalacja przesyłowa była tam tworzona nawet kilkadziesiąt lat temu. Powoduje to, że przedsiębiorcy nie uzyskują zgody na zwiększenie mocy zamówionej koniecznej do pracy stacji ładowania DC.
Każde przekroczenie poboru mocy zamówionej skutkuje nałożeniem dodatkowych opłat na przedsiębiorstwo. W efekcie częstych przekroczeń mocy zamówionej rachunki za pobór energii elektrycznej mogą wzrosnąć nawet o kilka tysięcy. Rozwiązaniem problemu jest posiadanie stabilnego źródła energii o wysokiej mocy. Takim może być magazyn energii, który jednocześnie rozwiązuje problem dodatkowych opłat i niedoboru mocy.
Wydaje się, że takie sytuacje mogą się zdarzać w przyszłości, kiedy elektryfikacja transportu będzie na znacznie wyższym poziomie niż obecnie. Nic bardziej mylnego.
Z takimi problemami borykają się już salony samochodowe. Wzrost zainteresowania tym segmentem samochodów powoduje wzrost liczby jazd próbnych, a co za tym idzie konieczność częstszego i szybszego ładowania samochodów elektrycznych.
2035 rok końcem silników spalinowych
Polska zadeklarowała zakończenie sprzedaży samochodów spalinowych nie później niż do 2035 roku. Finalnie, każde przedsiębiorstwo i osoba prywatna będą zmuszone do zamiany samochodu na elektryczny. Dlatego, już dzisiaj do elektromobilności powinniśmy podchodzić w sposób systemowy i rozwiązywać problemy w zarodku. Magazyny energii są znakomitym źródłem zasilania stacji ładowania samochodów elektrycznych. Sprawdzą się w przedsiębiorstwach transportowych lub takich, które w pełni posiadają elektryczną flotę lub na osiedlach, których mieszkańcy masowo będą potrzebowali dostępu do ładowarek.
[1] https://www.eea.europa.eu/themes/air/urban-air-quality/european-city-air-quality-viewer